#HHX

Strandrensning på Mallorca

Af: Karina Anée Købke

Syv elever fra HHX er netop hjemvendt fra et Erasmus+ projekt “IVTA” på Mallorca.

"Det er faktisk ret skræmmende"!


- Som vores to søde HHX-elever, Natasja og Sessa Mia, siger i videoen ovenfor. De var sammen med syv andre elever fra Køge Handelsgymnasium og lærerne Lykke Rømer og Hans Christian Andersen på Mallorca som en del af Erasmus+ projektet “IVTA”.

Eleverne deltog bl.a. i en udendørs ”volunteer”-aktivitet med strandrensning, under sloganet ”Efterlad kun dine fodspor”. Skrald, plastisk, flasker, dåser, cigaretaffald ikke mindst fiskenet - der var masser at rydde op på stranden. ”Cleaning the beach, cleaning the Earth” var det fælles slogan for indsatsen.

Siden 2019 har Køge Handelsskole koordineret Erasmus+ KA2 skoleudvekslingspartnerskabet ”intercultural Volunteer Teenagers Awareness "IVTA".

I februar 2020, før pandemien, afvikledes den første ”Learning Teaching Training Activities” på Madeira, hvor alle de deltagende partnere fra Litauen, Spanien (Mallorca), Danmark, og Portugal (Madeira) samledes for at deltage i ”Intergenerational Link through Volunteering” short-term exchange of groups of pupils.


"Alle deltagerne i projektet har ventet spændt på at kunne mødes fysisk igen, efter at have planlagt aktiviteter og møder online, gennem pandemien. Nu kunne vi endelig mødes for at deltage i “Learning Teaching Training Aktivities” “The Nature and Environment Connection through Volunteering”, som forgik på Mallorca", fortæller IVTA projektleder Irina Grauengaard.


Gør frivilligt arbejde mere skade end gavn?

IVTA projekt-deltagerne oplevede spansk kultur, traditioner og vaner gennem ture rundt på øen, museumsbesøg og besøg i katedralen samt andre historiske steder.

Eleverne deltog i spansk folkedans, i en spansk sprogtime, hvor de øvede sig i almindelige spanske vendinger. Gennem en præsentationsrunde, hvor eleverne præsenterede deres forberedte oplæg om miljøbeskyttelse, blev de klogere på hvordan miljøsituationen er i de forskellige partnerlande.

Herefter fulgte en workshop, hvor eleverne i grupper skulle fremlægge en planche med temaet: ”Gør frivilligt arbejde mere skade end gavn?” Hver gruppe skulle afveje for og imod, samt afprøve ideer og overbevisninger, inden de fremlagde for de øvrige.

Strandrensning

Blandt de mange projekt-aktiviteter deltog eleverne i en udendørs ”volunteer”-aktivitet med strandrensning. ”Cleaning the beach, cleaning the Earth” var det fælles slogan for indsatsen.

Efter oprydningen på stranden deltog elever og lærere i en analysering og klassificering af affaldet i miljøuddannelsescenteret ”Aula de la Mar”, hvor eleverne blev undervist i at bruge mikroskoper, for at lære om havmiljøet.

Miljø i fokus

Både elever og lærere fra de deltagende partnerlande har haft en fantastisk uge fyldt med uforglemmelige aktiviteter, oplevelser og minder. Alle projektets deltagere er blevet mere årvågne ift. miljø - og har fået skærpet den interkulturelle opmærksomhed.

"At deltage i det frivillige arbejde omkring vores miljø, har øget den fælles opmærksomhed på at agere på en mere hensigtsmæssig måde i forhold til miljøet. Med deltagelsen i det frivillige arbejde har deltagerne vundet personlige sejre og  fået forstærket følelsen af at gøre godt. At lave frivilligt arbejde for miljøet har givet deltagerne muligheden for at gøre en forskel og påvirke deres egen identitet. Alle programpunkterne for Learning Teaching Training Activities"The Nature and Environment Connection through Volunteering” er med succes blevet gennemført og opnået", fortæller IVTA projektleder Irina Grauengaard.

Læs også...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Når du modtager nyt fra os, vil det være fyldt med gode tips og information om vores forskellige uddannelser.