#EUX & EUD Business

I mødet mellem forskellige kompetencer trives innovationen

Af: Karina Anée Købke

Et automatisk vandingssystem til potteplanter, som bliver aktiveret ved hjælp af tørhed i luften. Det projekt løb med 1. pladsen efter en intens uges arbejde med Robotics beyond Borders.

En uges arbejde med robotprojekt

15 elever på EUX Business 1. år og deres lærere har været værter for 36 elever og 6 lærere fra Estland og Finland i forbindelse med projektet Robotics beyond Borders. Projektet er forankret i Nordplus - Nordisk Ministerråds mobilitets- og netværksprogram for uddannelsesområdet. Projektet har indtil videre kørt i to år. Køge Handelsskole har været på besøg i Finland, men det er første gang, at Køge Handelsskole lægger hus til.

En uge med faglig sparring, innovation og nye bekendtskaber

De udenlandske gæster ankom til Danmark i søndags, hvor de blev indkvarteret på Vallø Camping. Mandag mødtes alle deltagere i projektet på Køge Handelsskole, hvor de blev delt ind i seks grupper, som blev sat sammen på tværs af nationaliteter. Grupperne har derefter arbejdet med hvert deres projekt, som går ud på at konstruere en robot samt udarbejde en kommerciel forretningsplan for projektet. Da deltagerne kommer fra skoler med forskellige profiler, har de haft forskellige roller i gruppearbejdet, lige fra det tekniske arbejde med at bygge selve robotten til det forretningsmæssige aspekt med at lave Business Model Canvas.

Ud over faglig sparring og innovationsprocesser, har ugen blandt andet budt på besøg i Tivoli og sightseeing i København. Derudover har deltagerne været på inspirationsbesøg hos logistikvirksomheden DBK, som hovedsageligt er drevet af fuldautomatiserede maskiner.

Forløbet har skabt gode muligheder for at få nye bekendtskaber på tværs af landegrænser og har ydermere givet rig mulighed for at øve sig i det engelske sprog.

Køge Handelsskoles egen Løvens Hule

På sidste dagen skulle de forskellige grupper pitche deres produkt for et dommerpanel bestående af uddannelsesleder på EUX Business, en lærer fra Danmark og en lærer fra Finland. Vinderen blev Marc og Emilia fra Danmark samt gæsterne Henri, Miro, Rodion og Nikitos. Her havde gruppen udviklet et automatisk vandingssystem til potteplanter, som bliver aktiveret ved hjælp af tørhed i luften.

Ugen har været givende, både fra elev- og lærerperspektiv:

”Vi fik forbedret vores programmerings-skills. Sammenholdet i gruppen var super godt og vi var gode til at hjælpe hinanden”. – Emilia, elev på EUX 1. år

”Vi fik nye gode venskaber og lærte nye forretningsmodeller at kende”. – Andreas, elev på EUX 1. år.

”Eleverne har kunnet trække på hinandens forskellige kompetencer indenfor teknologi, marketing samt sprog. Projektet giver både eleverne mulighed for at tilegne sig ny faglig viden samt indgå i nye sociale sammensætninger. Overordnet set byder projektet på mange muligheder for både den faglige samt sociale udvikling.” – Isak, underviser i Erhvervsinformatik.


Vinderholdet: Et automatisk vandingssystem til potteplanter, som bliver aktiveret ved hjælp af tørhed i luften.

Med en række gode oplevelser i bagagen, er der lagt op til fortsat samarbejde, når nye EUX elever får mulighed for at være en del af projekt til efteråret. Her går turen til Estland.

Læs også...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Når du modtager nyt fra os, vil det være fyldt med gode tips og information om vores forskellige uddannelser.